Społeczne Przedszkole w Dąbrowie Górniczej powstało w 2011 roku pod patronatem Społecznego Towarzystwa Szkolnego (organu prowadzącego), z inicjatywy Rodziców uczniów Społecznej Szkoły Podstawowej Społecznego Towarzystwa Szkolnego, Dyrekcji szkoły i Rady Pedagogicznej. Na początku swej działalności zajęcia dydaktyczne, opiekuńczo- wychowawcze prowadzone były w sposób tradycyjny z elementami dydaktyki Marii Montessori (warsztaty prowadzone z wykorzystaniem elementów metody montessoriańskiej). Przedszkole wyróżniało się rodzinną i przyjazną atmosferą, wysokim stopniem bezpieczeństwa.
W 2017 roku przedszkole otrzymało patronat Polskiego Stowarzyszenia Montessori w Łodzi i zostało przekształcone w przedszkole montessoriańskie.
Przedszkole Społecznego Towarzystwa Szkolnego posiada patronat Polskiego Stowarzyszenia Montessori w Łodzi. Jesteśmy jedyną certyfikowaną placówką w Zagłębiu.
,, Pomóż mi samemu to zrobić ”
Idea „nowego wychowania” i współczesnej pedagogiki alternatywnej.
Montessoriańskie wychowanie to wychowanie dla życia
- szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka, jego rozwoju fizycznego, umysłowego , duchowego, emocjonalnego
- wspieranie indywidualnego i moralno – społecznego rozwoju, w rozsądnie realizowanej wolności, z miłością i w duchu pokoju
- rozwijanie zainteresowań , wokół których zbudowany jest system oddziaływań wychowawczych.
- poznawanie rzeczywistości i samego siebie, poprzez naturalne zainteresowanie rzeczami i zjawiskami.
Proces nauczania: absorbująca psychika, okresy szczególnej wrażliwości, polaryzacja uwagi.
- absorbująca psychika – powiązana jest z intelektualnymi predyspozycjami Dziecka, które pozwalają „zapisywać” w podświadomości wszystkie informacje docierające z otoczenia;
- okresy szczególnej wrażliwości – okresy, kiedy Dziecko uczy się łatwiej i szybciej opanowuje określone czynności. Mają charakter przejściowy. Należy wychwycić ten optymalny czas w życiu dziecka, wtedy uczenie się i wychowanie w określonej dziedzinie przynosi najlepsze efekty;
- polaryzacja uwagi – wnikliwe, długotrwałe zainteresowanie jednym przedmiotem lub jedną czynnością. Dziecko pracuje uważnie, w sposób zdyscyplinowany, przeżywa radość i czerpie satysfakcję z własnych działań.
Sposoby uczenia:
- indywidualny tok rozwoju każdego dziecka:indywidualna opieka nauczyciela; dziecko pracuje we własnym dla siebie tempie i zgodnie z własnymi możliwościami, podejmuje zadania, do których jest już gotowe. Wspomaga w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka;
- uczenie się przez działanie:zdobywanie wiedzy i praktycznych umiejętności w przemyślanym środowisku pedagogicznym, dzięki własnej aktywności, przy pomocy nauczyciela;
- reguły społeczne: nauka przestrzegania reguł społecznych wśród dzieci zróżnicowanych wiekowo – trzy roczniki; sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności;
- lekcje ciszy –współpraca w czasie cichych zajęć indywidualnych i/lub grupowych;
- samodzielność:swoboda wyboru rodzaju, miejsca, czasu i form pracy (indywidualna lub z kolegą/koleżanką) przy zachowaniu reguł społecznych; rozwój indywidualnych zdolności i nauka realnej oceny swoich umiejętności;
- koncentracja:ćwiczenia polegające na dokładności i wytrwałości przy wykonywaniu konkretnych zadań;
- porządek:kształcenie umiejętności przestrzegania zasad porządku w otoczeniu, w trakcie własnego działania;
- obserwacja: nauczyciel z uwagą obserwuje postępy dziecka, ale także napotkanie w czasie działań trudności; jest jego przewodnikiem.
Koncepcja pedagogiczna M. Montessori
- samodzielność w zdobywaniu wiedzy i praktycznych umiejętności przy wsparciu nauczyciela;
- zadaniowość;
- samodyscyplina – dyscyplina wewnętrzna;
- pracowitość – samoświadoma praca;
- aktywność – przygotowywanie do przyszłego życia w społeczeństwie;
- odpowiedzialność za siebie, innych, świat natury i kultury, cały Wszechświat;
- umiłowanie pokoju na świecie;
- miłość do ludzi, świata przyrody i kultury;
- wysoki poziom rozwoju społeczno – moralnego;
- praktyczne ćwiczenia dnia codziennego;
- budowanie pojęć poprzez kształcenie zmysłów;
- współpraca i współdziałanie – umiejętność społecznego działania; kształcenie zachowań zgodnych z oczekiwaniami społecznymi, zasadami moralności
- wspieranie naturalnego i spontanicznego rozwojowi dzieci.
- przedmiotu pracy – swobodny wybór materiału;
- miejsca wykonania – przy stolikach lub na dywanie;
- czasu potrzebnego do realizacji zadania;
- formy pracy – indywidualna lub z koleżanką/kolegą, z nauczycielem;
- praca w grupie – lekcja rozwojowa wymieszana wiekowo grupa (3 roczniki).
Przygotowane otoczenia
Przygotowane Otoczenie – to wyposażenie placówki w meble i pomoce rozwojowe Montessori oraz inne pomoce/przedmioty, które wspierają naturalny rozwój dziecka.
- meble i pomoce rozwojowe Montessori oraz inne pomoce/przedmioty wspierają naturalny rozwój dziecka i kształtują niezbędne umiejętności;
- miejsce swobodnej pracy z wybranymi przez siebie materiałami pod przewodnictwem i opieką Nauczyciela;
- rośliny, o które dzieci same się troszczą, to kształtowanie aktywnej postawy wobec przyrody;
- przygotowane otoczenie: estetyka, porządek, prostota i dostępność;
- praca zgodnie z własnym tempem, wybranymi przez siebie materiałami, dążenie do własnego rozwoju;
Materiał Montessori to klucze do poznania świata, ma charakter rozwojowy. Odpowiada cyklom rozwoju i wrażliwości Dziecka, wyzwala samodzielność, zmienia się wraz z wiekiem. Zachęca i aktywizują do swobodnego działania i eksperymentowania. Wszystkie przedmioty są tylko w jednym egzemplarzu, dzięki temu uczą cierpliwości, czekania, szacunku dla pracy innych. Uwzględnienia zasady stopniowania trudności, jest dostosowany do potrzeb rozwojowych Dziecka, umożliwia samodzielną kontrolę błędów, odznacza się logiczną spójnością.
- ćwiczenia praktycznego życia – samoobsługa, normy społeczne, środowisko;
- rozwijanie zdolności sensorycznych – budowanie pojęć (poznanie zmysłowe, aktywność umysłowa);
- edukacja matematyczna;
- edukacja językowa;
- edukacja kosmiczna;
- edukacja artystyczna – rozwój umiejętności plastycznych, muzycznych, manualnych;
- wychowanie religijne.
Nauczyciel: pomaga, ale nie wyręcza, ogarnia jak ogień, lecz nie spala.
Nauczyciel: pomocnik, doradca, obserwator, odpowiedzialny za wszechstronny rozwój Dziecka, ma szeroką wiedzę z zakresu nauk o człowieku:
- obserwuje Dziecko i jego działania;
- odpowiada za bezpieczeństwo, porządek i spokój Dziecka;
- w razie potrzeby pomaga lub zachęca Dziecko do działania, wzmacnia Jego poczucie pewności siebie i wewnętrznej dyscypliny;
- zapewnienia Dziecku optymalne warunki rozwoju;
- wybiera dla konkretnego Dziecka najodpowiedniejszy materiał rozwojowy, wskazuje właściwy sposób posługiwania się nim, umiejętnie wycofuje się i pozostawiania Dziecku swobodę wyboru zakresu aktywności oraz rytmu i tempa pracy, nie ocenia.
- samodzielność myślenia i działania;
umiejętność planowania pracy;
odpowiedzialność za podejmowanie zadania;
pogłębiona wiedza z rożnych dziedzin nauki;
umiejętność poszukiwania wiedzy;
współpraca i współdziałanie;
postawy prospołeczne i pokojowe.
W naszej placówce realizujemy program wychowania i edukacji, oparty na pedagogice dr Marii Montessori, zbudowany na podstawie programowej MEN. W przedszkolu funkcjonuje jeden zespół, do którego uczęszczają dzieci zróżnicowane wiekowo od 2,5 do 7 lat. Przedszkole ma charakter integracyjny.
W obrębie tego zespołu Wychowankowie podzieleni są na trzy grupy: Montessorki 1 (2,5 – 4 lat), Montessorki 2 (5 – latki) i Zerówka (6 – 7 lat). Zróżnicowany wiekowo zespół sprzyja wzajemnej wymianie doświadczeń oraz kształtowaniu właściwych postaw społecznych. Daje dzieciom szanse rozwijania umiejętności, według ich własnego tempa, a nie zgodnie z narzuconym przez grupę rówieśników. Pozwala również na to, aby dzieci młodsze obserwowały dzieci starsze i mogły się od nich uczyć poprzez naśladowanie, natomiast dzieci starsze, pomagając młodszym, ćwiczą to, czego się już nauczyły, wzmacniają wiarę we własne siły.
Naszym Wychowankom zapewniamy:
- wychowanie i nauczanie w małych grupach, w atmosferze wzajemnego poszanowania, prowadzone przez wykwalifikowaną Kadrę Pedagogiczną;
- życzliwą i serdeczną atmosferę, sprzyjającą rozbudzaniu ciekawości poznawczej oraz kształtowaniu umiejętności prawidłowej komunikacji ze światem;
- tworzenie warunków umożliwiających osiągnięcie dojrzałości szkolnej poprzez codzienne zajęcia ogólnorozwojowe, realizujące program przedszkolny zatwierdzony przez ministerstwo;
- zajęcia w języku angielskim w formie i treści dostosowanej do wieku Dzieci;
- codzienną, samodzielną pracę, opartą na koncepcji Marii Montessori, pod kierunkiem Nauczyciela;
- wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego Dziecka;
- kształtowanie postaw społecznych i ekologicznych;
- nowoczesne pomoce rozwojowe, które są kluczami do świata; :
- bezpieczeństwo w specjalnie przygotowanych salach przedszkolnych;
- pobyt Wychowanka w placówce od 7.00 do 17.00 z wyjątkiem dni świątecznych oraz wcześniej ustalonych z Rodzicami wolnych dni od pracy
- pełne wyżywienie przygotowywane przez firmę cateringową, zapewniające zbilansowaną dietę, z uwzględnieniem indywidualnej diety dziecka.
- W ramach kompleksowo udzielanej opieki psychologiczno – pedagogicznej zapewniamy:
- Zajęcia indywidualne lub grupowe z Psychologami, Terapeutami, w formie i treści zgodnej z zaleceniami, zawartymi w orzeczeniach, opiniach o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka, wydanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne:
- zajęcia rewalidacyjne
- zajęcia logopedyczne
- gimnastyka SI
- zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno – społeczne
- indywidualne/grupowe zajęcia z Logopedą, wynikające z potrzeb wewnętrznej diagnozy;
- grupowe zajęcia Psychodukacja Przedszkolaka
- Mysia w Europie – ogólnopolski projekt edukacyjny
- ABC kodowania dla najmłodszych
- Dzień pustej klasy – międzynarodowe święto edukacji w naturze
Zajęcia dodatkowe:
- warsztaty artystyczne;
- Wędrówka przez słówka
- Przez Polskę na ludowo
- Warsztaty Psychoedukacyjne
- gimnastyka korekcyjna
- chwila z książką
1.Kontakt ze sztuką jako forma pobudzania wyobraźni i odkrywania własnej wrażliwości poprzez:
- prelekcje/warsztaty tematyczne
- spotkania z muzyką
2.Wszechstronny rozwój fizyczny poprzez:
- zajęcia rekreacyjno – sportowe na terenie przedszkola, propagowanie zdrowego i aktywnego stylu życia
3. Atrakcyjny program imprez kulturalnych w trakcie roku szkolnego:
- konkursy
- uroczystości i imprezy okolicznościowe
- cykliczne zajęcia edukacyjne
- udział w konkursach i uroczystościach organizowanych przez szkołę społeczną
- prowadzenie działań o charakterze charytatywnym we współpracy ze szkołą społeczną
W codziennej pracy z wychowankami stosujemy indywidualizację ukierunkowaną na Dziecko, jego potrzeby, możliwości i wszechstronny, indywidualny rozwój: fizyczny, duchowy, kulturowy i społeczny.
- rozwijamy indywidualne cechy osobowości, kształtujemy charaktery;
- uczymy różnych sposobów i metod zdobywania wiedzy oraz współdziałania;
- rozwijamy indywidualne zainteresowania i talenty;
- stwarzamy warunki do twórczego rozwijania, wyrównywania, kompensowania umiejętności;
- zwracamy uwagę na samodzielność i samodyscyplinę;
- uczymy wytrwałości, wiary we własne siły, szacunku do siebie i innych;
- pozwalamy dzieciom wybierać rodzaj i formę pracy, miejsce i czas wykonania zadania przy zachowaniu reguł społecznych;
- pozwalamy dzieciom pracować według ich własnego tempa i możliwości, podejmować zadania, do których są gotowe;
- uczymy przez działanie, promujemy własną aktywności dzieci przy współpracy z nauczycielem;
Dzieci zróżnicowane wiekowo – trzy roczniki w jednej grupie – nabywają umiejętności społecznych, pomagają sobie, sprzyja to również wymianie wzajemnych zdolności.
Rodzice na co dzień wspierają działalność przedszkola:
- pomagają przy organizacji wszystkich uroczystości przedszkolnych lub integracyjnych ze szkołą podstawową;
- aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym przedszkola;
- wspierają konkursy organizowane przez placówkę;
- włączają się w akcje charytatywne
- aktywnie promują przedszkole w środowisku lokalnym;
- dzielą się swoimi opiniami o pracy przedszkola, co pomaga modyfikować działania w cel podnoszenia jakości edukacyjnej i wychowawczej.
Nasza kadra pedagogiczna to ludzie z pasją, doświadczeniem i wysokimi kwalifikacjami. Mamy uprawnienia do prowadzenia przedszkolnych grup Montessori. Cechuje Nas wrażliwość na wielkie problemy małych Dzieci, zaangażowanie oraz radość z każdego, nawet najmniejszego sukcesu naszego Wychowanka.
Do naszego przedszkola rekrutacja trwa cały rok.
Rekrutacja odbywa się na podstawie kolejności zgłoszeń.
Warunkiem zapisania są wolne miejsca w poszczególnych w poszczególnych grupach: Montessorki 1, Montessorki 2 i Zerówka.
Rodzice zainteresowani zapisaniem Dziecka do przedszkola, proszeni są o wcześniejszy mailowy lub telefoniczny kontakt z Dyrekcją przedszkola, w celu umówienia spotkania.
Schemat Rekrutacji
Telefoniczne lub mailowe umówienie spotkania z Dyrekcją przedszkola, w celu omówienia zasad funkcjonowania placówki, oferty edukacyjnej, potrzeb kształcenia, zaprezentowania placówki i jej bazy dydaktycznej, oczekiwań Dyrekcji i Rodziców, wymaganych dokumentów;
Zajęcia adaptacyjne dla Kandydata do przedszkola– termin i czas pobytu w placówce ustalony z Rodzicami, w zależności od wieku Dziecka i jego możliwości psychospołecznych.
Przekazanie wniosków przez Nauczycieli z obserwacji Dziecka podczas zajęć adaptacyjnych. Spotkanie Rodziców z Dyrekcją w celu podpisania umowy o świadczenie nauki lub przekazanie informacji o braku możliwości przyjęcia do placówki
Wymagane dokumenty przy przyjęciu
- kwestionariusz kandydata przedszkola prowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Szkolne
- odpis aktu urodzenia ( tylko do wglądu)
- inne dokumenty, mające znaczący wpływ na funkcjonowanie Dziecka